Brev:
Far på barsel - 7 mdr.
31. marts 2023
Alder:
7 mdr.
Far på barsel - 7 mdr.
Hej Helen,
Så er jeg tilbage. Dine gode råd har gjort en stor forskel herhjemme siden mit sidste brev, så tak for det.
Vi er nu begyndt at se en tydelig rytme på vores nu 7,5 måned gamle datter. Grunden til, jeg skriver til dig nu, er at hendes far går på barsel fra mandag og fire måneder frem. Her drømmer jeg om hjælp til at lave et skema for hendes dag, så både søvn og mad rammer de helt rigtige tidspunkter, og vi fortsat kan have en forudsigelig hverdag (så meget, som man nu kan med en baby).
Min datter havde i en længere periode stået op kl. 5 om morgenen, men det fik sommertid ændret på! Nu står hun op et sted mellem 6 og 6.30, hvilket vi sætter stor pris på. Derudover er hun for nylig kommet på eget værelse, og det kører bare med max én opvågning om natten.
Derudover sover hun lige nu tre lure i løbet af en dag, og får 3-5 måltider. Jeg har i et stykke tid ikke ammet i det tidsrum, jeg skal være væk på arbejde, og det har fungeret fint. Hun tager ikke flaske, så vi tilføjer MME til hendes grød og mos.
Vi har erfaret, at hun har behov for ca. 13 timer i døgnet. Det er det hun konsekvent sover, og virker i trivsel med dét.
Kl. 6/6.30: Vågner og ammes.
Kl. 7/7.30: Får morgenmad. Grød med MME samt vand af kop.
Leg, hygge mm.
Kl. 8.30: Får en smoothie eller lignende, for at holde hende i gang. Jeg forsøger at ramme kl. 9 til vores lur. Her ammes hun inden.
Sover cirka 1,5 time.
Kl. 10.30: Får formiddagsmad. Her kører vi BLW og giver alt fra french toast, bananpandekager, butterdejstwistere samt lidt grønt og/eller blød frugt. Hertil frugtmos.
Leg, hygge mm.
Næste lur forsøger jeg at ramme omkring kl. 13. Her kan jeg så blive i tvivl, om måltidet inden skal lægges anderledes, da der jo ellers er mange timer til det næste.
Kl. 12.30/13.30: Næste lur. Denne varer oftest omkring 1 time.
Kl. 14.30: Får en portion grød eller mos med MME. Evt. lidt frugt eller grønt. Altid med vand til.
Leg, hygge mm.
Sidste lur ligger et sted mellem 16 og 17 afhængig af de tidligere lure. Denne varer mellem 30 og 40 minutter.
Før sommertid fik hun aftensmad 17.30, så jeg havde tænkt, at jeg ville ramme 18.30 nu. Hun er dog allerede så sulten 17.30, så her får hun selvfølgelig aftensmad. Dette er enten det samme som os (tilsat MME) eller grøntsagsmos med kød.
Sengetiden er lige nu mellem 20 og 21, hvilket vi også prøver at trække så lang tid som muligt, så stå-op-tidspunktet ikke rykkes til 5 igen.
Hun vågner lige nu max 2 gange om natten, og her ammer jeg.
På forhånd tak!